söndag, november 05, 2006

lärdomar om Danmark

Tillbaka efter en sjukt intensiv helg i Köpenhamn. Helgen bestod i princip endast av alkolintag i mängder, ett konstant ätande, lite shopping, ett och annat gangbang, samt en jättelik, blå, ryggsäck (ägd av Susanna). Mitt resesällskap var oklanderligt (Robert, Susie, Frida och Kristin) och mina lärdomar om Danmark ovärderliga:

-Uppenbarligen är standarden på hostel inte riktigt likadan i Danmark som i resten av världen. Vårt "hostel" var ett 16 vånings hus, i vilket vi bodde i ett färscht rum på 15:e våningen med utsikt över hela stan. Inte The Generators källarhålor direkt.

-Danska blir inte dirkekt mer lättförståeligt när man har intagit alkohol. Dock är det en upplevelse att höra danskar prata engelska (det är möjligt att jag generaliserar en aning): "it's a quite quiet street".

-I Danmark firar man releasen av Tuborgs julöl med en grotesk folkfest på gatorna där man bland annat bär hideous blinkande mössor. Trots kräkkänslan vi fick av outfiten var vi inte sena att smaka denna ljuva brygd; Tuborg Julebryg.

-Vad vi såg av Danmarks klubbliv kan det liknas vid utelivet i en medelstor svensk stad (exempelvis Värnamo). I lördags var vi på "inneklubben" Vega, och sprang skrikandes därifrån efter tvivelaktig musik, gräsliga lokaler (som dock gav en härlig kolonial känsla) och människor som på en snygghetsskala inte skulle hamna särskilt högt upp.

Trots att jag i mina lärdomar låter ganska negativt inställd till Köpenhamn, så var staden faktiskt underbar och resan fabulös. Här kommer bilderna:
























Inga kommentarer: