måndag, maj 17, 2010

smoking kills

Fyra gånger på två veckor har olika ungdomar frågat mig om jag kan köpa ut cigaretter till dem (eller "cigg" som de uttrycker det).

Jag funderar över varför de tror att just jag skulle köpa ut. Är det möjligen för att jag ser ut att vara nära dem i ålder (om än över arton)? Är det för att jag ser ut som en bad ass som skiter i såna småsaker som lagen? Eller tror de - hemska tanke - att jag är en rökare?

Naturligtvis skulle jag aldrig få för mig att köpa ut cigg till kids. Och eftersom jag är en god samhällsmedborgare som tar ansvar för mina medmänniskor passar jag dessutom på att lära kidsen en läxa. Två gånger har jag förnärmat svarat "Öh. Nej?!" och gett dem en dömande blick. En gång svarade jag "Är inte du lite för ung för att röka?" och senaste gången svarade jag nöjt "Nej du, smoking kills!".

Efter de svaren kommer kidsen aldrig röka en cigarett. Någonsin igen. Ha!

1 kommentar:

ems sa...

Snyggt. Tilda blev trakasserad av några ungdomar också men hon gav den ena en örfil när han blev för fresh. Girl power!