måndag, maj 10, 2010

lärdomar jag har dragit från ANTM

Jag såg mitt första avsnitt av America's Next Top Model för drygt två år sedan (21 april 2008). Jag minns det tydligt. I brist på andra tv-serier gav jag ett avsnitt från Cycle 10 en chans, och fastnade direkt. Tidigare hade jag poserat som en Top Model-älskare, men det var faktiskt inte förrän då min kärlek blev äkta.

När jag berättar för folk att ANTM är en av mina favoritserier möts jag ibland av obegränsad entusiasm men oftast av frågande miner och kommentarer om programmets ytlighet. Jag svarar "Doh! Det är ett program om modeller, det är klart det är ytligt. Dessutom är det världens mest underhållande program". För er som inte tycker att det räcker med det vill jag här visa att programmet även har en massa att lära oss.

Topp fem lärdomar jag har dragit från 14 säsonger av America's Next Top Model

1. Att posera i allmänhet och att smiza i synnerhet
Att posera från head to toe, att know your angles och att fånga ljuset. Nödvändiga lärdomar att ha i bakhuvudet när man ska vara med på kort. Det allra viktigaste jag har lärt mig från ANTM är dock att smiza, dvs. att le med ögonen (smile with your eyes blir smize). Ett smize gör varje foto till ett toppfoto.

2. "Never make excuses"
Den vanligaste orsaken till att tjejerna åker ut ur ANTM (bortsett från de som blir fula på kort) är att de hittar på ursäkter när de har gjort något fel. Blir de dåliga på ett kort säger de att det var för att de var distraherade, kommer de för sent säger de att det var för att väckarklockan inte ringde osv. När ursäkterna börjar komma kan man vara säker på att tjejen inte blir långlivad i programmet. Lärdomen är att om man gör fel så ska man rakryggat stå för det man har gjort och inte hitta på ursäkter.

3. Alltid redo!
Många har lärt sig det här från scouterna, jag har lärt mig det från ANTM. Man ska alltid vara beredd på det oväntade, man vet aldrig när möjligheten uppenbarar sig. När tjejerna stiger av planet efter en tolvtimmars flygresa och direkt ska gå på go-sees (träffa designers som potentiellt vill använda modellen för att visa sina kläder) så är tjejen som klarar sig bäst den med hudfärgade trosor i handväskan, beredd att ta på sig dem och prova vilken minimal klänning som helst. Var alltid redo!

4. "You have to commit"
Vill du göra något så måste du göra det till fullo. Tjejen som är mest påläst och kan allt om modeindustrin kommer alltid med bland tjejerna i programmet. Tjejen som sedan vågar hänge sig till fullo vid varje fotografering (trots isande kyla, krälande insekter eller liknande) är sedan den som vinner. Man måste hänge sig åt det man gör (skriver uppsats, bloggar eller annat).

5. "The mean girl never wins"
Sist men inte minst. Genom alla säsonger av ANTM har den elaka tjejen aldrig vunnit. Lärdomen är att det i slutändan alltid lönar sig att vara snäll.

Bubblare: Våga sticka ut
Inte sällan vinner tjejen som gör det oväntade vid fotograferingarna. Gör inte det uppenbara, våga sticka ut. Du kommer ingenstans genom att smälta in i en grå massa.

Det är lärdomar jag kommer att ha med mig hela livet. Nu peppar jag på torsdagens dubbelavsnitt som avslutar Cycle 14. Who will be eliminated tonight?

(Okej, av de nära 2000 inlägg jag har skrivit på den här bloggen var det här inlägget troligtvis det längsta och lätt det mest cheesy. Och det handlar om Top Model. Snälla, skjut mig.)

2 kommentarer:

Frida sa...

Min bästa lärdom: Never EVER wear flats again!

Anonym sa...

Varje outfit i mitt liv bygger på ANTM's råd: Bär aldrig mer än två färger samtidigt. Och don't you dare matcha smink med kläder, it gets to messy.