fredag, december 31, 2010

2010 (en godtycklig sammanfattning)

Kära läsare (läs: bitches!), nu befinner jag mig på ett (överfullt) tåg på väg till ett extravagant nyårsfirande i Göteborg. På vägen försöker jag sammanfatta 2010.

2010, året då jag flyttade från Stockholm till Göteborg till Malmö. 2010, året då jag började snusa. 2010, året då både farmor och farfar gick bort. 2010, året då jag slutade fylla 19 år. 2010, året då jag fick en fast tjänst. 2010, året då jag misslyckades med att skriva färdigt min uppsats. 2010, året då Lost slutade. På det stora hela ett (mycket) bra år.

Under året har jag mest lyssnat på Robyn och JJ. Enligt last.fm är Blue Moon med Kendal Johansson min mest lyssnade låt. Bästa spelning är utan tvekan M.I.A. Way Out West. Mycket bra var även Lady GaGa i Malmö, Roky i Kbh och the National och Beach House på Way Out West.

Filmer. De bästa:
- Black Swan
- Never let me go
- The fantastic Mr. Fox
- Brothers
- The Ghost Writer
- Winter's Bone
- Inception
- A single man

Teater (bäst):
- Min mormor Gladys på Judiska Teatern

Böcker:
- The year of magical thinking av Joan Didion
- Never let me go av Kazuo Ishiguro
- Eating animals av Jonathan Safran Foer
- Celebrity av Marina Hyde
- Einsteins Fru av Liv Strömquist

Konst:
- Sophie Calle på Louisiana och Sophie Calle på Hasselbladscentret.

Fester:
- Otaliga bra, några jag minns (glömmer säkert andra som var minst lika fantastiska) är Strömmingfesten, fest i Uppsala i februari, fest i Kbh med Ida och Malin, hemmafest på Vesterbro, inflyttningsfest hos Malin, Nneka 25 och min Mad Men-fest.

2010. Annat jag minns är Annas och Martins bröllop, ändlösa sommardagar på klippor på västkusten, ändlösa ångestdagar på KTB, Sjönevadsfesten, heldagen med Nicole med Prinsessbröllopet i bakgrunden, min fantastiska lägenhet i Malmö, flykten från Smaklöshetens Högborg, grabbhelg på Malmön, Kanye West, dagen då min bil la ner mitt i trafiken i Göteborg, dagen på Idas segelbåt, samt mina underbara vänner (nya och gamla) i vått, tort och blixthalka. 2010, effing jävla bra. 2011 jag embracar dig.

Ett slutord på engelska. Resolutions for the New Year: no lying, no biting.

Inga kommentarer: