tisdag, februari 20, 2007

Stockholm i mitt hjärta (Stockholm har blivit kallt)

Nu är jag ute ur mitt feber/trötthets-delerium och är redo att berätta om Sthlm. Redan på väg upp var jag febrig och såg fram emot en helg hos Karin, Anders och Rebecka, i deras femma (!) på Kungsholmen, där de skulle fläkta mig med palmblad, mata mig med druvor och badda min febriga panna med jungfrumjölk. Men tji fick jag! Alvedon var det närmaste druvor jag kom, och redan första dagen tog jag mig i kragen och begav mig ut på upptäcktsfärd på Södermalm. Väldans trevligt faktiskt. Mycket bra potentiell shopping, dock inga pengar, så jag fick stå med näsan upptryckt mot fönstret på de fashionabla affärerna. På eftermiddagen fick jag och Karin besöka Rebeckas praktikplats: Sida. Ytterst flashigt med öppna kontorslandskap och fantastiska lokaler. Kan tänka mig att ha stället som framtida arbestplats om någon tvingar mig under pistolhot.

Under kvällen kom jag på att alkohol är bakteriedödande och tog direkt fasta på det. Efter ett antal intagna alkoholenheter och en spexig förfest begav vi oss till nya trendklubben Teatron, i utkanterna av Stureplan. Oh my fucking god, vilket ställe! Människorna var visserligen alternativa i överkant, men det vägdes upp av den fantastiska dansmusiken och den bländande inredningen. Sjukt bra!

Lördagen kom att bli den slappaste dagen i mannaminne. Efter en tretimmars frukost kom ett tvåtimmars soffhäng där vi förbluffat tittade på Brittans rakade skalle. Efter det gjordes en enorm kraftansträngning och vi begav oss till Stockholms äldsta tapasrestaurang: Mamas and Tapas (som låg femhundra jobbiga meter hemifrån), och hade en orgie i fantastiska smårätter. Ab fab! Under kvällen genomled vi Melodifestivalen med hjälp av Måns Zelmerlövs anlete, ett kilo lösgodis, rödvin och sällskap av Estelle och Hannes.

På söndagen revolterade vi mot den slappa trenden som hade inletts under lördagen och promenerade hurtigt till Skeppsholmen för att gå på Moderna Museet. Jag hade missat hur sjukt bra samling museet hade, och gick runt med en konstant tappad haka när jag förundrades över ovanliga verk av bl.a. Chagall, Warhol, Matisse, Picasso, Pollock och inte minst min favorit Francis Bacon. Dessutom hade de en tillfällig utställning av Rauschenberg (han med geten med gummidäcket), sjukt otrevlig personal och ett fantastiskt café.

Kvällen bjöd på en hemlagad och sjukt god middag, ett finfint besök av Petter, samt en flaska Cava drucken ur omatchade koppar. Allt som allt, en väldans bra stockholmsutflykt. Ska lätt återvända.

För att ni inte ska behöva anstränga era hjärnor med att försöka visualisera min underbara helg så kommer här rikligt med illustrationer:


2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack och lov för att du är tillbaka i Gbg! Det har sabbat min morgonrutin totalt när det inte funnits nya inlägg på din blogg att läsa! Din frisyr klär dig ypperligt!

xx sa...

Ni är jättefina! jag saknar er jättemycket. Glöm inte att det går att åka till Dublin också