fredag, december 22, 2006

julefrid

Sådär. Nu är allt fixat. Sinnesfriden är här och jag är redo att åka hem. Julklapparna inhandlades utan att jag behövde närma mig Nordstan, sen gick jag till det stället i stan som alltid kan garrantera mig lugn: Konstmuseet. Jag var en av tre besökare på hela museet och innan jag ens hade hunnit igenom halva första utställningen hade jag uppnått det lugn som jag endast kan få på ett öde konstmuseum.

Jag hann med två fantastiska utställningar. Den första var en fotoutställning av David Goldblatt, årets Hasselbladspristagare, som hade dokumenterat Sydafrika i fem decennier.

Den andra var Undercurrents06, en utställning som "fokuserar på konstnärliga underströmmar i dagens konstvärld". Hur flummigt det än låter var det en sjukt bra, och skrämmande, utställning där det bästa var den halvtimmeslånga filmen Factory av Chen Chieh-Jen.

Nu ska jag alltså åka hem till mina föräldrar i Rydaholm som ska få göda mig, som en liten gris, i en hel vecka. De har även privilegiet att överösa mig med julklappar samt att förse mig med en ständigt uppvärmd bil som jag kan använda till att flyga fram på de småländska skogsvägarna. Jag har (försöker jag iaf intala mig) till och med lite julkänslor. Det ska bli underbart. Off we go!

Dagens låt: The Eagles - Please come home for Christmas

Inga kommentarer: