lördag, mars 05, 2011

gårdagskvällen (jules et jim)

jj på Inkonst. Malmös yngsta Nöjesguiden-läsare hade gått man ur huse för att kunna bocka av "se jj" på hipstrarnas måstelista. Resultatet blev långt ifrån en idealpublik. Kalla mig konservativ, men jag tycker inte att det är okej att ha högljudda samtal två meter från en scen där det sitter en tjej med en akustisk gitarr. Kan inte Nöjesguiden-läsaren släppa me me me-attityden för en halvtimme och bara hålla käften? Uppenbarligen inte. När någon senare ropade "Spela hiten!" knöt jag näven i fickan (rent tekniskt knöt jag näven utanför fickan eftersom jag hade så tajta jeans) och svor på att aldrig gå ut i Malmö igen.

Själva spelningen var bra. Sångerskan hade en sjukt mäktig röst och gitarristen hade sjukt mäktiga looks. De såg dock ut att vara max 20 år och jag fick en lätt släng av ålderskris. Jag blev även lite besviken över att de inte bara gav den snacksaliga publiken fingret och gick av scenen. Klubben som följde spelningen dog omgående då kortläsaren i baren gick sönder (epic fail) och jag gick hem i isande vind utan att ha fått ligga med common people.

Inga kommentarer: