fredag, mars 11, 2011

fotbollsbögen

Jakten på fotbollsbögen har nått sin ände! Jag känner att jag vill kommentera hela Anton Hysén-grejen trots att jag inte har kunnat läsa reportaget i Offside (nya numret kommer i butik först om fyra dagar).

För det första. Det killen har gjort är så otroligt jävla tufft. Jag är sjukt imponerad (och då är jag inte en kille som är lättimpad) av sättet på vilket han pissar alla homofober i ansiktet. Trots att han på tv verkar lite lätt obnoxious tycker jag att han är grym och önskar honom guld och gröna planer.

För det andra. De som inte tycker att det är en särskild stor sak, att hans sexualitet är hans ensak och att "ingen bryr sig 2011". Ni har tyvärr helt fel. Det ÄR en stor sak, hans sexualitet är inte hans ensak även om det borde vara det. Han representerar en av Sveriges populäraste sporter med tiotusentals utövare, och ännu fler skrikande supportrar, där ingen - INGEN! - framstående spelare hittills har vågat vara öppen med att han gillar killar. Det är därför det är så monumentalt att han väljer att komma ut. Hade jag haft en fotbollsspelande bög att se upp till när jag var liten, hade jag idag med all säkerhet varit Liverpools stora anfallsstjärna, jag hade kickat boll med Zlatan och José Mourinho hade varit min älskare.

Det jag tycker är mest intressant är dock Glenns roll i hela historien. Hur han på något sätt framstår som en fin människa för att han som machoman och fotbollsspelare har kunnat acceptera att hans son är bög. Hur man menar att det hela motbevisar alla dem som kritiserade valet av honom som pride-talare 2007 (jag skrev själv ett obstinat inlägg i frågan). Visst är det otroligt vackert att han inte längre hatar bögar, men jag förstår verkligen inte på vilket sätt det skulle göra honom till en bättre person att det krävdes att hans son skulle komma ut som bög för att han skulle reformeras. För att han skulle sluta slå ner gaykillar på krogen och till slut bli hela Sveriges pride-talare. Själv tycker jag att hon borde skämmas över sina forna homofob-dagar. Han borde skämmas mycket djupt.

Inga kommentarer: