fredag, oktober 24, 2008

sunkigast

Sunkigast just nu, i stark konkurrens med min helnyktra plugghelg och finanskrisen, är mediajakten på Katrin Zytomierska. För er som har dålig koll kan jag kort sammanfatta händelseförloppet: Katrin (halvkänd bloggerska) anställs till nåt eftersnacksprogram på TV400 (!) och kallar någon tonåring för bögig, en annan för tjock och Marcus Birro för judehatare. Kanske inte helt okej. Det är dock inte min poäng. Min poäng är att hennes exman Alex Schulman har gjort minst lika provokativa uttalanden både på sin blogg och i TV under flera år utan att orsaka moralpanik bland 90 procent av Sveriges mediekrönikörer. Varför kommer moralpaniken just i det här fallet? Tyvärr tror jag att det har att göra med att Katrin är kvinna. Kvinnor ska inte kalla tonåringar för tjocka eller bögiga och de ska definitivt inte kalla Birro för judehatare. Hon ska veta bättre. Hon ska ha högre moral. Året är 2008 FFS! Min slutsats är därför att mediajakten är sunkigare än den här bilden på Amy Winehouse.


Gå på en operaföreställning så här på fredagkvällen? Lätt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Anledningen till att media inte har tokförföljt Alex är förmodligen för att han har gjort ett ganska bra jobb med att exploatera sig själv. Han har alltid varit en mediehora, och Katrin har alltid varit lite som hans snyggare och mindre sinnessjuka sidekick. Så att jämföra honom med Katrin är inte riktigt rättvist. Kolla på Lars Norén och Maja Lundgren istället, och hur folk har rasat mot henne men inte honom. Några tankar...?

Gergette sa...

Fallet Lundgren och Norén är ett lysande exempel. Dock tycker jag att en jämförelse mellan Schulman och Katrin är högst relevant. Hon kanske startade som hans sidekick men har på senare tid lätt blivit hans jämlike (om inte annat så med skilsmässan).