tisdag, oktober 07, 2008

från kammarens protokoll, 25/9

"Könsneutral äktenskapslagstiftning

Anf. 14 FREDRICK FEDERLEY (c):
Fru talman! Jag hoppas att statsministern har haft en trevlig och välbehövlig ledighet i sommar. Jag får också gratulera till ett bra arbete med en stark budget som leder Sverige på rätt väg.
I listan över propositioner som ska komma under hösten har jag noterat att det kommer en proposition om äktenskapsbalken i december. Jag skulle vilja fråga statsministern om den kommer att ligga i linje med vad statsministern tidigare har uttryckt och att den kommer att vara en så kallad könsneutral äktenskapslagstiftning med ett innehåll som många av oss här i kammaren, från nästan samtliga partier, har efterfrågat under en väldigt lång tid.

Anf. 15 Statsminister FREDRIK REINFELDT (m):
Fru talman! Det som står i propositionsförteckningen är propositioner som regeringen avser att lägga fram, och där pågår beredning. Det gör det också i detta ärende. Beredningen bygger på en utredning som är genomförd och en remissammanställning, men beredningsarbetet är inte färdigt. Det är fyra allianspartier i regeringen, och vi arbetar för att kunna nå fram till en enighet kring detta och återkommer."

Jag försöker att inte bli irriterad (läs: asarg) på Reinfeldts svar, istället ger jag honom the benefit of the doubt och väntar med spänning på propositionen om äktenskapsbalken i december. Min förhoppning är att Sverige ska hämta sig från sin efterblivna situation, där land efter land stiftar lagar om könsneutrala äktenskap före oss, och äntligen visar klart och tydligt med en lagändring att homosexuella relationer är lika mycket värda som heterosexuella.

2 kommentarer:

Anonym sa...

asarg var ordet.

Anonym sa...

Men...Det vet vi ju alla att de inte är....