lördag, oktober 25, 2008

birro hatar folk som hatar tv

Till skillnad från det påstådda judehatet stämmer det här om Marcus Birro. I senaste Bon säger han: "Många som säger sig avsky tv har en lätt antifolklig halvt fascistisk approach. Sånt gillar inte jag". Jag kan inte annat än hålla med och syftar alltså inte på själva tv-apparaten (jag har inte ägt någon på tre år) utan på mediet. "Who watches TV on a TV anymore, anyway?" Ett citat av Eric från senaste Gossip Girl. Mediet har förlorat sin koppling till apparaten och däri ligger framtiden. En framtid utan TV-reklam. En framtid där karaktärer får utvecklas avsnitt efter avsnitt, säsong efter säsong, utan att begränsas av långfilmens tvåtimmarsformat. En framtid av Ugly Betty. En framtid av Lost. En framtid av Grey's Anatomy. En framtid av Battlestar Galactica. En framtid av True Blood. En framtid av Dexter. En framtid av Family Guy. En framtid av Gossip Girl. En ljusnande framtid.

Med ett lätt släng av självinsikt avslutar jag min hyllning till det magiska TV-mediet med ett citat av Andy Warhol: "I always suspected that I was watching TV instead of living life."

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej. Du räknade precis upp alla serier jag följer nuförtiden. Vilket får mig att anta att du kanske är en sån som är mottaglig för tips; har du sett Middleman? Jag tror du skulle kunna gilla den. Peace.