söndag, juni 12, 2011

slänga sig framför tåget


Dagen har bjudit på en kavalkad av olämpligt beteende hos mina medmänniskor. Till och med Magdalena Ribbing hade saknat ord för deras agerande. Det började på Tågresan från helvetet och slutade med Anna Karenina.

Tågresan kan inte med ord beskrivas, men jag antar att den finns med som någon av de lägre kretsarna i Dantes Inferno. Resan som borde ha tagit tre och en halv timme tog dryga fem timmar. Kupén saknade luftkonditionering och enbart det hade räckt för att jag skulle vilja ge upp andan. Sen steg en gigantisk man på tåget, tog upp allt benutrymme och satte på superhög musik i sina hörlurar, som naturligtvis läckte. Hans agerande var som tortyr för resten av kupén, men det tog han ingen notis om. Jag funderade starkt på att stiga av tåget och slänga mig framför det. Vilket osökt (?) för mig över till nästa uppvisning av olämpligt beteende.

Väl framme i Stockholm väntade Helena af Sandeberg som Anna Karenina på Stadsteatern. Pjäsen var bra, Helena var fantastiskt. Det är dock inte poängen i historien. Bakom oss satt nämligen två kvinnor som förstörde hela upplevelsen. De skrattade under hela föreställningen (för er som inte vet är pjäsen tragisk i högsta grad), bland annat då huvudpersonen födde ett dött barn. Vad fan är det för fel på människor?! Jag blir så arg!

Lyckligtvis kanaliserade jag min ilska i snygga foton från teaterhänget:



Inga kommentarer: