onsdag, mars 10, 2010

dagens middagstips: ostmacka med paprika

Nu när matbloggaren i mig har sluppit ut kan inget stoppa honom. Dagens tips är en ostmacka med två bitar röd paprika. Så här gör du (för den som är ovan i köket kan det vara lämpligt att hoppa över steg 1-3):

1: lägg en brödskiva i brödrosten
2: rosta brödet
3: ta upp brödskivan ur brödrosten
4: bred din brödskiva med smör (jag väljer normalsaltad bregott)
5: välj din favoritost (jag väljer kvibille herrgård) och lägg några skivor (tre är lagom) på din brödskiva
6: skär två bitar röd paprika och lägg överst på din macka

Svårare än så är det inte. Låt det väl smaka!

Till mackan dricker jag ett glas lättmjölk (ekologiskt). Eftersom det är lillördag unnar jag mig även en ballerina med kladdkakssmak.

Ballerinan ska doppas i mjölken. Mmmmm!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Finns det något alternativ till steg 1-3 för de som saknar brödrost?

Gergette sa...

Om du tillhör en av mina mer äventyrliga bloggläsare kan du rosta ditt bröd i stekpanna eller i ugn (direkt på gallret).

Om du tillhör de mindre äventyrliga läsarna hoppar du över steg 1-3 och äter brödet orostat.