tisdag, juli 01, 2008

att gå på tur (oslo på nio timmar)

I spontanitetens tecken följde jag med två amerikanskor till Oslo över dagen igår. När jag berättade för Ally och Lindy att jag aldrig har varit i Oslo sa de Oh, you should come. Jag svarade I'm not the one who's the one och bokade snabbt min biljett.

Vilken dag det blev! När vi kom fram åt vi vår picknicklunch i solskenet i den botaniska trädgården, sedan hyrde vi cyklar och kryssade mellan de norska bilförarna medan vi tittade på sevärdheter för att sedan utmattade gå och lägga oss för att ta en tupplur vid vattnet på operan. Dagen avslutade vi med valfri dryck i trendiga Grünerløkken omgivna av fashionistor och skummande öl. Fabulöst.

Hemresan var dock helt fasansfull. Hamnade jämte en köttbullskvinna som låg med halva sin rondör mig under hela resan (och vi vet ju alla hur mycket jag älskar kroppskontakt) medan bussen pga. vägbyggen körde på småvägar som får smålands skogsvägar att te sig som motorvägar i jämförelse. Usch (och fy)!

Update: Jag glömde nämna att kärlekshistorian med amerikanskorna var ett faktum när jag fick reda på att de var vänner med en av mina favoritdeltagare i Top Model.

Inga kommentarer: