söndag, januari 09, 2011

the air is on fire

Jag är nyss hemkommen från kontinenten och försöker smälta mitt senaste dygn i Kbh. Superhäng med Ida och Nneka. Högt och lågt. Vi var på the Air is on Fire, David Lynch-utställningen på GL Strand. En högst disturbing och jävligt grym utställning där publiken bestod till 100 % av Köpenhamns hippaste hipsters (jag rullade snabbt upp min inomhus-mössa för att smälta in).

Sen demonstrerade Nneka sina kulinariska talanger medan vi andra fokuserade på att dricka Tuborg. Innan vi lämnade Nnekas crib för öl på Vesterbro gjorde vi om köket till dansgolv och fotostudio (en oundviklig händelseutveckling i sällskapet).

Kvällen avslutades på ett smockfullt dansgolv i Kødbyen. Där träffade jag en assnygg (om än något efterbliven-looking) dansk. Vi utbytte heta blickar och avancerade danssteg innan han plötsligt sa något oförståeligt i mitt öra på danska och försvann (WTF?! #1). Sen fimpade någon i högen med jackor, där min vinterrock låg överst, och anlade en lätt brasa i min fina vintage-rock. Epic fail! På väg hem insåg vi till slut att det är omöjligt att hitta vegetarisk nattamat i Köpenhamn. Däremot fanns det rikliga mängder av korvfyllda croissanter (WTF?! #2). Idag kompenserade vi dock för gårdagens uteblivna nattamat med lunch på Wagamama.

Köpenhamn, gotta love. Trots språkbarriär och deras köttälskande/veghatande. Nu ska jag bryta all kontakt med omvärlden och ägna hela söndagskvällen åt Buffy s.6.

Inga kommentarer: