torsdag, november 03, 2011

pissoaren


Bilden ovan föreställer en allmän pissoar. Den står strax utanför tunnelbanan vid Hornstull. Jag vet att den är snygg, att den ser ut som något som Doctor Who skulle använda för att färdas i tiden. Det är inte utseendet det är fel på, det är lukten. Stanken som strömmar ut är inte av denna världen. En tjock och stickande pisslukt. Den är kvävande och tränger undan allt annat. Till och med minnet av alla goda lukter utraderas. Det enda man kan tänka på är lukten av urin.

Varje gång jag går till tunnelbanan tvingas jag känna denna lukt. Naturligtvis försöker jag hålla andan för att undvika stanken. Det är dock lättare sagt än gjort. Man vet aldrig åt vilket håll vinden för lukten. Börjar man hålla andan för tidigt riskerar man att få slut på luft innan man har hunnit passera stankradien. Börjar man hålla andan för sent är risken stor att den friska luften helt plötsligt innehåller små, små partiklar av urin som far upp i näsan. Ibland lyckas jag manövrera runt det hela, men allt som oftast börjar och slutar min dag med lukten av andra mäns piss.

File under: Livet vid Hornstull.

Dagens låt: Jonathan Johansson - Centrum
"snart kommer pengarna du alltid förtjänat,
snart kommer kärleken du tvingade fram,
snart ska du slita ut ditt trasiga hjärta,
snart kommer hela världen dyrka ditt namn"

Inga kommentarer: