onsdag, augusti 29, 2007

öppet köp

När jag läser om Madonnas senaste adoption av flickan Mercy från Malawi kommer jag osökt att tänka på en smårolig adoptionsanekdot om min farmor. Farmor hade varit och hälsat på i Sverige från Rumänien och hade då träffat ett par som precis hade adopterat en fantastiskt söt liten flicka. Hon hade lätt passat som ett accessoarbarn (synd bara att hon var en ful ankunge in reverse och kan i dessa dagar endast betecknas med uttrycket "ful som stryk"). I vilket fall berättar pappa några år senare för farmor på telefon att samma par precis har fött ett biologiskt barn. På detta utbrister farmor: "Men adoptivbarnet då? Vad gör de med det nu?" och tillägger: "Ska de lämna tillbaka det?".

Till min farmors försvar, som faktiskt inte alls är en ondskefull barnåterlämnare utan en älskvärd, barnkär, liten tant, kan jag säga att adoptioner i Rumänien är högst ovanliga. Pappa upplyste om att båda barnen skulle behållas och farmor verkade nöjd med svaret. Själv är jag helt för idén om att lämna tillbaka barn när man har tröttnat, det skulle passa utmärkt med mina planer på ett trendigt, litet, accessoarbarn.

Inga kommentarer: