fredag, april 15, 2022

långfredag i wien

Vår första morgon vaknade vi upp i vår svit på vårt lyxhotell och vandrade ner i det fantastiska trapphuset för att äta frukost. Vi blev inte besvikna på varken utbud eller service, även om det var lite speciellt att känslan vid frukosten var lite uppklädd.

Vår första aktivitet för dagen blev ett besök på Kunstforum Wien för att se David Hockney-utställningen Insights. Om jag ska vara ärlig var det en av de bästa utställningarna jag har sett i hela mitt liv. Jag blev otroligt drabbad av både tavlor och videoverk. Så himla bra! Otroligt tacksam för att jag fick tillfälle att ta del av utställningen.

Efteråt gick vi på en traditionell påskmarknad och köpte målade äggskal - som vi sen fick med oss hela hem. Vi tog även ett glas grüner veltliner vid ett ståbord. Så härligt.

Vi promenerade sen via några butiker till naturvinsförsäljaren Vinifiero och köpte på oss några flaskor. Vi hamnade även i ösregn men lyckades undfly dropparna på det gamla wienerkafét tillika gaybaren Café Savoy. Sen var vi trötta och begav oss till hotellet för eftermiddagsfika och vila.

Till kvällen hade vi bokat bord på Bruder för middag och vin. Det var himla bra och prisvärt. Mycket nöjda. Därifrån gick vi för en öl till vårt nya favoritställe Stehbeisl Bar, innan vi promenerade hemåt. På hemvägen lyckades vi sen en ROA-mural och jag var hundra procent lycklig.

 

Inga kommentarer: