torsdag, april 14, 2022

before sunrise (2022)

Efter att vi hade checkat in på vårt fina hotell kände vi ett stort behov av mat och öl. Vi promenerade till Maiz, ett mexikanskt ställe jag hade hittat. Vi åt tacos som var riktigt bra. På vägen dit råkade vi på Bananas, en otrolig vintagebutik. Jag slog till på en korkskruv från 50-talet. Så glad över den!

Med ny energi promenerade vi efter lunchen genom stan. Vi gick på marknad och såg pampig kyrka innan vi landade vid Donaukanal med varsin otrolig radler från Gösser i handen. Det var utan tvekan resans höjdpunkt.

Därefter var det dags att göra resans mest turistiga aktivitet, att åka det gamla pariserhjulet från 1897 vid Pratern. Det var visserligen mäktigt att åka i gondolerna som har varit med i både Den Tredje Mannen och i Before Sunrise, men det var också ganska tråkigt. En stadig trea i betyg. Efteråt förtjänade vi verkligen ett glas grüner veltliner på KLYO med utsikt över kanalen. Som om inte det räckte tog vi även en glass på vägen, och det var kanske den godaste pistageglassen jag någonsin har ätit.

Vi hade inga middagsplaner men hittade till slut Ostwind, en sichuanrestaurang där vi åt resans godaste måltid. Så himla gott!

Till slut drack vi en craft beer på en generisk ölbar innan vi till slut råkade gå in på Stehbeisl Bar. Jag skulle vilja säga att det är en perfekt dive bar dit jag vill gå tillbaka många gånger till i mitt liv. Det var också en perfekt avslutning på vår första kväll i Wien.


Inga kommentarer: