lördag, maj 03, 2014

wisteria lane


Idag vaknar jag upp på ett soldränkt Wisteria Lane. Fågelkvitter och whatnot. Yes, jag är hemma i Småland igen. Jag har kommit för att fira pappas 60-årsdag.

Det var dock ytterst nära att jag missade hela kalaset. På stationen i Stockholm satte jag mig på fel tåg. Tåget till Göteborg gick från samma perrong som mitt tåg mot Malmö. Som den vana resenär jag är tyckte jag inte att det var så viktigt att kolla vilket tåg jag satte mig på. När jag bekvämt hade intagit min plats och tåget började köra ut från stationen tittade jag upp och såg att på spåret mittemot stod ju tåget mot Malmö kvar. I samma sekund hör jag ur högtalarna "Välkommen till SJ:s snabbtåg till Göteborg!". Efter en kortare stunds panik - där jag redan såg framför mig hur besvikna mina föräldrar skulle bli över sin son som missar sin fars stora dag - sansade jag mig och tog kontakt med en konduktör. Efter att först ha mött mig med ett hånskratt upplyste han mig om att Malmö och Göteborg ju låg i helt olika riktningar. Sen kom vi dock gemensamt fram till att båda tågen faktiskt stannar i Södertälje. Där lyckades jag alltså byta till rätt tåg. Slutet gott, allting gott. Nu kan 60-årsfirandet börja.



Inga kommentarer: