lördag, mars 26, 2016

the goldfinch

I morse satte jag mig på ett tåg till Haag. Bortsett från att få lite distans till Bryssel hade min resa ett enda mål. Det var att få se tavlan The Goldfinch av Carel Fabritius. Målad 1654 och omskriven av Donna Tartt 2013. När jag hoppade av tåget begav jag mig därför raskt till Mauritshuis där tavlan hänger. Jag blev inte besviken. Den var faktiskt helt magnifik. Väl värt en egen resa. När jag ändå var där passade jag dock på att titta på Flicka med pärlörhänge av Vermeer (som inte heller gick av för hackor) samt massa Rembrandt och en uppsjö av andra holländare från 1600-talet.

Resten av dagen har jag ägnat åt att dricka holländsk öl i sol, titta på stan, äta vegetarisk coq-au-vin och åt att se Batman v SupermanIMAX. Obs man fick dricka öl i biosalongen!

Hittills ger jag denna ensamsemester fem av fem. Nu ska jag sova i en fluffig hotellsäng.

Inga kommentarer: