söndag, mars 20, 2016

maison particulière


Min första söndag i Bryssel. Jag har förstått att stan har en väldigt spännande konstscen och har peppat på att dyka in i den. Jag visste dock inte var jag skulle börja. Efter en löprunda, lite googlande och en kaffe på torget bestämde jag mig för att gå till Maison Particulière ett par gator bort. Deras koncept är att tillsammans med konstsamlare som lånar ut sina verk sätta ihop utställningar i ett town house som nu är utställningslokal. Idag visades utställningen ta.bu med konst som bryter tabun, bland annat foton från Robert Mapplethorpe och Andres Serrano samt en rad verk från belgaren Wim Delvoye - inklusive en av hans tatuerade grisar (grisen hade dött av ålder och har alltså inte slaktats för konsten). Mycket bra! Jag gissar att jag kommer hänga en hel del på deras utställningar.

Bortsett från att jag även har tvättat skulle jag vilja klassa det här som en perfekt söndag i min nya hemstad.

Inga kommentarer: