lördag, oktober 05, 2013

wake up and smell the miley


Efter gårdagens urartade middag hos Emelie vaknar jag idag upp till bilden ovan. Det finns mer explicita bilder än den men jag är inte längre den Gergette som för några år sedan la upp en bild på Britneys renrakade underliv, istället hänvisar jag direkt till källan. Uppenbarligen har Miley Cyrus i natt hängt med sin nya kompis Terry Richardson och han var inte sen med att lägga upp bilder från kvällen på sin blogg. Möjligen skulle man kunna ifrågasätta varför en 21-åring ägnar en fredagskväll åt att umgås med en 48-åring men det hela har faktiskt en inneboende logik. Terry gillar att fota nakna småtjejer och Mileybird är ju ute på sitt outtröttliga rebranding-korståg där målet är att för alltid utplåna den gamla präktiga Disney-imagen. Hatten av, jag tycker hon jobbar på bra.

Man kunde ana redan för fem år sedan vad som komma skulle när hon inte ens 16 år fyllda fotades halvnaken av Annie Leibovitz för Vanity Fair. Sedan dess har hon lämnat Disney, gjort den ultimata springbreak-låten Party in the USA och hunnit att både förlova sig och göra slut med helyllekillen Liam Hemsworth. På vägen har hon gjort twerking till allmängods och gett material till spaltmeter efter spaltmeter i såväl nedläggningshotade papperstidningar som på creddiga webbsidor (läs: Jezebel). Vissa har kallat henne billig slampa medan andra har försvarat hennes rätt att vara en billig slampa men dömt ut chockvärdet i hennes agerande. En diskussion som mycket väl belyser den populärkulturella tidsanda som råder, en tidsanda som samtidigt är nymoraliserande och totalt gränslös.

Nu festar Miley alltså med snuskgubben Terry Richardson, som nyligen gjorde hennes rekordvideo till Wrecking ball. Deras häng sammanfaller lämpligt nog med släppet av hennes nya skiva Bangerz. En skiva som med all säkerhet blir en succé. Inte mig emot. Jag lyssnar för fullt medan jag skriver det här. Jag gillar Miley både som populärkulturell ikon och som popmusiker. Heja Miley!

Inga kommentarer: