tisdag, oktober 22, 2013

london-sammanfattning

Okej, så här kommer en rikt illustrerad sammanfattning av min långhelg i Londres. Jag landade bakis i torsdags och hade superhäng med Emina och Dan. Glömde dock fota p.g.a. monumental trötthet.

I fredags hade jag en heldag med Tilda. Först var vi på ett av mina favoritmuseer Tate Britain och såg bland mycket annat en av Francis Bacons bästa triptyker. 




Sedan maxade vi berömda London-monument på cirka 20 minuter. Big Ben, London Eye och dylikt.




Sedan fokuserade vi på mat och dryck på först South Bank och sedan i SoHo. Kan kort sammanfattas med ordet: fedt.



Mötte sedan upp Nils samt Maria och Susanna som hade susat in från Bryssel. Vi åt middag på random hippt ställe i östra delen av stan.



Vi bodde hos Maria och Nils i världens finaste lägenhet i Haggerston-området. Utsikt över stan och en kanal med tillhörande kanalbåtar.



Vi började dagen med att vandra längs ovan nämnda kanal för att äta fantastisk brunch på Bistrotheque, kanske det coolaste stället jag någonsin har besökt. Med en ingång utan skylt huserade restaurangen en trappa upp i en enorm, ljus, fabrikslokal. Personalen var precis lagom trevlig, maten fantastisk, alla besökare modellsnygga och slutligen satt en man och spelade instrumentala versioner av bland annat Lana del Rey och TLC på en flygel. Jag var minst sagt nöjd med hipphetsfaktorn.





Sedan fick vi en lätt dos av det berömda London-regnet medan vi hängde på Broadway Market innan solen kom fram och vi drog vidare till Brick Lane och Shoreditch. Jag fick se gatukonst av min favorit ROA och fick äta halväcklig men genuin gatumat.





På kvällen åt vi middag på sjukt snygga The Proud Archivist som öppnade förra söndagen i Nils och Marias hus. Möjligen lite halvdan mat men personalens snyggcoolhet uppvägde.



Vi gick sedan vidare på barrunda och jag fick den här sjukt snygga bilden.


Sista dagen tog vi en runda i Dalston och drack hippt kaffe på HER (Haggerston Espresso Room).



Till slut drog vi vidare mot en storartad avslutning på Tate Modern innan jag fick åka ut mot Heathrow och hem till StockStock.







So there you have it. Svårt att värja sig mot London efter en sådan mästerlig helg. Vill åka tillbaka omedelbart.

Inga kommentarer: