torsdag, december 29, 2022

sovjetbyggnader och bryggeripubar

Hotellet hade en underbar frukost. Man åt den dessutom i en jättefin matsal. Jättemätta tog vi oss sen an dagen. Vårt första stopp var ett besök på biblioteket med sin superhäftiga arkitektur. Därifrån tog vi oss sen mot marknaden och upptäckte där att man kunde åka upp i en äkta sovjetbyggnad från 1961. Ingen kunde hejda mig från att bege mig upp. Vi var helt själva i utkiksdelen. Kanske resans höjdpunkt för min del.

Därefter var det dags för Centralmarknaden som ligger i gamla zeppelinarhangarer. Jag älskar ju en riktig öststatsmarknad och det här var nära nog. Vi åt bröd fyllda med olika saker och drack honungssprit. Mums!

Därifrån promenerade vi till Beera Bar för riktigt bra lokal mikroöl. Jag köpte med mig en kasse som vi åkte och lämnade på hotellet. På kvällen hittade vi aldrig riktigt nåt bra middagsställe utan vi snacksade mest på barerna vi hamnade på. Först på den mysiga bryggeripuben Alus Rūme Trofeja, sen på bryggeribaren Valmiermuižas och slutligen på Walters & Grapa. Till slut åt vi en äcklig falafel och promenerade hem i den kalla kvällen. Lång och härlig dag.

Inga kommentarer: