fredag, januari 06, 2017

wim delvoye i luxemburg

Jag är i Luxemburg! Staden alltså. Och landet. Spexigt.

Jag hoppade på tåget i morse och åkte hit för att titta på en stor utställning av den belgiska konstnären Wim Delvoye. Han är en favorit som jag upptäckte när jag flyttade ner till kontinenten. Stans moderna museum MUDAM firar sitt tioårsjubileum med att ställa ut verk från alla hans perioder. Inklusive tre stycken av hans tatuerade grisar och två av hans stora maskiner som producerar bajs.

Det var inte helt lätt att ta sig till museet från stationen. Luxemburg är uppenbarligen en stad byggd runt en ravin. Jag fick kämpa mig ner och upp för massa backar, gå genom en skog för att till slut hamna i en borg som jag inte kunde hitta vägen ut ur. Effektivt försvar mot eventuella angripare men också mot konstsugna besökare från Bryssel. Till slut lyckades jag ta mig fram till museet som är byggt ovanpå en gammal ruin och ritad av den kinesiska superarkitekten I.M. Pey - mannen bakom Louvren-pyramiden. Jag blev inte besviken, varken på museibyggnaden eller Delvoye-utställningen.

Lyckligtvis hade jag bokat ett hotell 20 meter från museet så nu är jag i säkerhet nedbäddad i hotellsängen. Jag tänker dock med fasa på att jag alldeles strax ska bege mig ut på stan. Jag lovar att jag kommer gå vilse i borgen och hittas ihjälfrusen när solen går upp.

Inga kommentarer: