söndag, oktober 19, 2014

tucson (en kärlekshistoria)


Jag kan i Tucson ha hittat en ny favoritstad i USA. Så himla bra på alla sätt. Värmen, kaktusarna, att de har spårvagnar och framför allt hipphetsgraden. Det är lätt en av de coolaste städerna jag har varit i.

För det första. Vårt hotell. Hotel Congress är ett boutiquehotell som har funnits i nästan hundra år, känt bland annat för att John Dillinger gömde sig här strax innan han blev fångad. Idag har hotellet klubb, barer och restaurangen Cup Cafe som har sjukt bra frukost. Klubben innefattar bland annat en enorm uteplats där vi igår dansade till stängningsdags. Strax innan stängning bevittnade vi fantastiskt nog ett vilt slagsmål mellan två hipstergäng. En av de inblandade hade vaxad mustasch, kostym av mjukismaterial och smällde på en motståndare som om han vore en boxningssäck. Helt enkelt ett av de bästa hotellen jag har bott på.






För det andra. Maten. Stan bjuder på diverse kulinariska upplevelser. Redan mittemot hotellet ligger Sparkroots, vinbar och café. Vi åt frukost där och jag ballade nästan ur för att det var så gott. Iskaffen var så stark så jag fick hjärtklappning, vilket är en välsignelse i detta land av svagt kaffe.



4th Avenue finns både barer och thrift shop-shopping men framför allt Brooklyn Pizza Company, en pizzeria helt driven av solenergi med egna solpaneler som skuggar uteserveringen.




Närheten till Mexico gör att stan så klart har massa bra mexmat. På Penca åt vi igår moderna fisktacos på majstortilla och drack iskall sangria.


För det tredje. Aktiviteterna. Förutom fantastiska nationalparker med saguaro-kaktusar finns bland annat en flygplanskyrkogård ett stenkast från stan. Jag vet inte om det kan räknas som en aktivitet men på den hippa gatan skedde det igår ett mord mitt på dagen. Sätter sannerligen lite spänning på det hela.



För det fjärde. Utelivet. Vi var visserligen mest ute på vårt hippa hotell men hann även med en del andra ställen. Bland annat cocktailbaren R Bar rakt över gatan men framför allt The Buffet, kanske det bästa stället jag någonsin har varit på. En supersunkig och fantastisk bar där stammisar blandas med hipsters och alla sitter i baren och dricker billig öl. Kl. 23 hade de dessutom en happy mimute där man kunde få vilken drink som helst för en dollar. Helt enkelt så älskar jag den här stan av hela mitt hjärta.



Inga kommentarer: