söndag, augusti 07, 2011

en uppvisning i stocken-kunskap

Nu kanske ni sitter och undrar vad jag har gjort hela helgen. Frågan är snarare vad jag inte har gjort. Med min kusin på besök från Budapest har vi avnjutit allt det bästa Stocken har att bjuda på. 

Jag förklarade att i Stockholm kunde man minsann bada i innerstan och demonstrerade det malligt genom ett bad vid Långholmen.


Min kusin fick sedan veta att när vi vill ha roligt i Stocken går vi på en klubb som heter Trädgården under Skanstullsbron. Där blev vi fulla, lirade klassiska Super Mario på brofästet och startade upp ett dansgolv till ett dj-set av K0rnél K0vacs (som för övrigt delar min ungerska påbrå).








Jag förklarade att bästa bakismedicinen i Stocken är en båttur till Vaxholm. Det var visserligen en halvsanning men jag ville absolut visa upp naturporren i skärgården.






Därutöver åt vi på Ramblas, hängde på Debaser Slussen, Morfar Ginko och Judit & Bertil. Jag förklarade vad SoFo var och försökte förgäves ge en förklaring till varför flera killar gick runt med märkliga upprullade mössor inne på svettiga klubbar. Min kusin var dock tyvärr helt oförstående inför fenomenet.


Vi skymtade Pride-paraden och jag lyckades övertyga min kusin om att bögar och lesbianer inte var farliga utan faktiskt kunde vara riktigt trevliga att umgås med. Vi hängde även på Svenskt Tenn, tittade på Slas-utställningen på Kulturhuset och som van stockholmare visade jag min kusin hur man hade kunnat planka på tunnelbanan om vi inte hade varit sådana personer som tycker att man ska betala för sig när man åker kollektivt. 


Jag är mycket nöjd med min uppvisning i Stocken-kunskap och känner att en karriär som guide i Stockholm inte är långt borta om allt annat faller. Imorgon väntar dock mitt vanliga jobb klockan 08.00. 

Inga kommentarer: