tisdag, augusti 05, 2008

"You are a hero!"

You are a hero! Det fick jag höra idag. Av en brittisk kvinna. Fast nu går jag händelserna i förväg. Låt mig berätta från början. Jag stod och väntade på Lars vid Valand när en brittisk kvinna (fick jag höra senare) kommer med en barnvagn. Barnet i vagnen håller i en ballong och allt är frid och fröjd. Helt plötsligt sveper dock en elak vindpust ner och sliter ondskefullt ballongen ur barnets små händer. Barnets skrik ekar över avenyn medan ballongen studsar ut i korsningen. Utan att tänka på min egen säkerhet rusar jag, iklädd en svart Vibskov-kavaj, efter ballongen ut i korsningen. Bilar och spårvagnar susar omkring min designerklädda uppenbarelse när jag snabbt dyker ner, hugger tag i ballongen och trippar sedan snabbt tillbaka till trottoarens trafikfria famn. När jag räcker över ballongen till barnet säger mamman på brittisk engelska: Thank you! You are a hero! You really are.

En hjälte. Det är vad jag är. En ballongräddande hjälte.

Inga kommentarer: