torsdag, maj 26, 2022

turistande och bryggerier

Vår första heldag i Bryssel. Vi vaknade upp på hotellet och hittade inte riktigt någonstans att äta frukost. Så vi hamnade på Hinterland, vilket var helt ok. Det gav oss i alla fall energi att ta oss an staden. Vi promenerade förbi Palais de Justice och tog hissen ner till Marollerna. Där vandrade vi runt bland antikbutikerna och Rasmus fick äntligen se marknaden på Jeu de Balle.

Efteråt började en intensiv turisttimme då vi hann med våfflor, Grand Place och Manneken Pis. Rasmus blev lagom underwhelmed. Sen gick vi och satte oss med en öl och en ostbit på Walvis och då försvann all turiststress. Där kom också Sandra och mötte upp oss. En fantastisk återförening!

Tillsammans tog vi först en kaffe på MOK, sen en fantastisk half & half Café le Cirio. Lyckan!

Sen började en period med fokus på öl. Vi besökte nya ölbaren Gist innan Winston hämtade upp oss med bil och vi körde till Tour & Taxis. Därifrån promenerade vi till Brasserie de la Sennes bryggeri och tap room. Där hade jag aldrig varit och var mycket nöjd. Ännu bättre var nästa bryggeri La Source.

Därefter var vi redo för mat och Winston hade bokat bord på ett belgiskt brasserie. Vi åt supergoda vegetariska kåldolmar. Efter en heldag var vi därefter minst sagt slutkörda men vi orkade med en sista öl på Au Bassin. Sen fick vi skjuts hem och kraschade i säng på hotellet.