måndag, maj 21, 2018

ti amo italia

Vår sista dag i Rom började jag som en local med en cornetto och en kaffe i morgonsolen. Efter en andra titt på ROA-muralen drog vi sen och kollade in Colosseum, Fontana di Trevi och Petrusplatsen. Efter det ville jag bara dö p.g.a. överdos av turister. Lite pasta och vin på Miraggio Ristorante räddade mig dock tillbaka till livet.
 
Sen var vi i den otroligt vackra arbetarstadsdelen Garbatella, där vi inte såg en enda turist. Därifrån tog vi oss till EUR-området som Mussolini byggde för en världsutställning som aldrig blev av (p.g.a. världskrig). Det var obvi väldigt mäktigt. Höjdpunkten var Palazzo della Civilità Italiana, en enormt snygg byggnad där lyxmärket Fendi otippat har sitt huvudkontor idag. De hade dock nån slags meningslös utställning där man kunde ta spexiga bilder. Vilket vi så klart gjorde.
 
På kvällen resans godaste middag och mängder av vin på Velavevodetto. Sen en barrunda med mikrobryggd öl. Dagen efter flög vi hem. Efter denna vecka i Italien - mitt första besök i landet - känner jag: ti amo Italia!
 

Inga kommentarer: