lördag, november 26, 2016

sugit musten ur kiev

Igår hade jag en sista jobbdag i Kiev. Som avslutning tog jag med dem för ukrainsk bricklunch för inga pengar alls på Puzata Hata. Jag skulle ljuga om jag påstod att just den måltiden var en supersuccé men i det stora hela får jag vara väldigt nöjd med min prestation som reseledare.

När kollegorna hade dragit till flygplatsen omlokaliserade jag omedelbart till det supermäktiga favorithotellet Hotel Ukraina ovanför Maidan. När jag tog hissen upp till mitt rum på tioende våningen kändes det som att komma hem. Efter incheckning drog jag direkt till KapKan för att shoppa loss på deras Black Friday-rea. I den minimala butiken, som för övrigt ligger bakom en port utan skylt i en källare på en innergård, sprang jag på den snyggaste av alla supersnygga i personalen på Kosatka. Han berömde mitt val av plagg och jag kunde återvända till hotellet strålande glad med en full shoppingkasse.

På kvällen gick jag till Kievs opera och såg Madama Butterfly. Det var extremt mäktigt och jag ropade så klart "Bravo!" under applåderna som sig bör efter en italiensk opera. Jag avslutade sen kvällen med drinks på Kosatka och när jag gick och la mig kunde jag känna att jag hade sugit musten ur denna fantastiska stad.

Inga kommentarer: