söndag, november 27, 2016

sista dagen i kiev

Snart kommer taxin som ska ta mig till flygplatsen och därmed är min Kiev-tripp slut. Jag har dock inte slösat bort min sista dag. Jag har tittat på den extremt snygga kongresshallen Ukrainian House, på den stora bågen som man ser från halva stan Friendship of Nations Arch, samt utrikesministeriet. Jag tog också en tur upp och ner med bergbanan med anledning av spex samt av den fina arkitekturen i hållplatserna.

Naturligtvis hann jag även med en brunch på Kosatka och var nära att börja gråta när jag skulle gå därifrån. Kommer verkligen sakna stället, maten och den extremt snygga personalen.

Jag hade också sparat muralen som ROA gjorde i somras till idag. Jag blev inte besviken. Däremot tog det stopp när jag skulle gå till stans museum för ukrainsk konst. Det var en demonstration utanför (det var där många av stridigheterna under Maidan-revolutionen ägde rum) och jag vågade inte tränga mig igenom för att se lite konst. Istället anslöt jag mig till tåget och följde med folkmassan mot Maidan, där jag snabbt avvek och kilade in på mitt hotell.

Om det inte har framgått så har jag haft en underbar vistelse i Kiev. Jag utdelar toppbetyg till stan även denna gång och hoppas att snart få komma tillbaka ännu en gång. Gärna någon gång när det inte är kallt och grått.

Inga kommentarer: