torsdag, november 22, 2012

gergette över danska #2

Ni kanske minns att jag studerade danska för ett par år sedan. Ni kanske även minns att jag var något av en virtuos. Inte ens Mads Mikkelsen hade kunnat ana att jag inte hade danska som modersmål. Jag kan meddela att så inte längre är fallet. Bla, bla, bla, något om att man måste öva och hålla ett språk vid liv.

I vilket fall ringde jag igår till en hajpad restaurang i Köpenhamn för att boka bord. Eftersom jag då fortfarande hade en bild av att jag var praktiskt taget flytande i danska hade jag inte en tanke på att tala engelska utan körde på med min skandinaviska. Redan från början märkte jag att det hela inte flöt på så bra som det borde. Jag sa att jag ville boka bord på måndag, han replikerade "I morgen?". När jag sa att jag ville boka till klockan sju hörde han fyra. Osv, osv. Vi lyckades dock göra oss förstådda ända tills jag verkligen inte uppfattade vad han sa. Jag var tvungen att säga "Ursäkta?" men möttes av tystnad, så jag upprepade "Ursäkta?". Han fortsatte med sin tystnad tills han slutligen frågade efter mitt telefonnummer. Jag sa mitt nummer och vi lade på. Först efter samtalet insåg jag att han hade frågat efter mitt namn och jag hade svarat "Ursäkta?". Nu har jag alltså ett bord bokat för fem personer på måndag kl. 19.00 under namnet Ursäkta.

Ridå.

2 kommentarer:

lovisa B sa...

hahahaha....vilken otroligt ödmjukt namn

ems sa...

Jag dör av skratt.