lördag, augusti 25, 2012

sommar, sommar, sommar


Den här sommaren har jag försökt lyssna på så många sommarpratare som möjligt. Visserligen har jag valt bort de pratare som verkade totalt ointressanta (se Christina Lampe-Önnerud och Petter Stordalen) men annars har jag försökt lyssna förutsättningslöst. Jag har betygsatt de 31 sommarprogram som jag har lyssnat igenom på en skala från 1-5. Med ett medelbetyg på 3,32 så får 2012 års sommarpratare klart godkänt och jag är i det stora hela glad över att jag har lyssnat.

Sju pratare har varit exceptionellt bra, de har lyckats med konststycket att berätta intressanta historier på ett intressant sätt. Vissa har överraskat negativt (se Gudrun Sjödén och Jonas Jerebko) medan andra har överraskat positivt (se John Guidetti och Daniel Sjölin). Generellt konstaterade jag att idrottare inte borde sommarprata. De flesta var väldigt tråkiga. Det krävdes exempelvis en lesbisk kärlekshistoria för att göra Anja Pärson någorlunda intressant. Basketspelaren Jonas Jerebkos program var den enda jag inte lyssnade färdigt (pga. dödstråkigt). Författare och komiker lyckades bättre. De som pratade kring ett tema lyckades bäst. Generellt har musiken i programmen lämnat en del övrigt att önska, Amanda Svensson och First Aid Kit valde bäst låtar. Framtida sommarpratare bör överväga att låta någon annan välja musiken åt dem.

Nedan följer mina betyg. Mina femmor rekommenderar jag varmt. Det går att höra dem på SR:s webb.

Anja Pärson - 3
David Hellenius - 2
John Guidetti - 5
Klara Zimmergren - 5
Amirzai Sangin - 3
Emma Wiklund - 4
Neneh Cherry - 4
Klara och Johanna Söderberg - 4
Daniel Sjölin - 5
Gudrun Sjödén - 1
Heidi Andersson - 3
Daniel Ek - 2
Jenny Jägerfeld - 4
Elsa Billgren - 2
Daniel Espinosa - 4
Eskil Pedersen - 3
Rakel Chukri - 3
Eskil Erlandsson - 2
Marta Vieira da Silva - 3
Sara Bergmark Elfgren - 3
Soran Ismail - 3
Märta Tikkanen - 3
Birgitta Svendén - 3
Shima Niavarani - 5
Martina Haag - 2
Lotta Lundgren - 5
Ison Glasgow - 5
Lotta Schelin - 1
Amanda Svensson - 5
Marie Göranzon - 4
Henrik Dorsin - 2

Inga kommentarer: