söndag, oktober 01, 2017

kultur och öl

Jag är ju ganska bra på att maxa mina resor. Lördagen i Timișoara nådde dock helt nya nivåer på maxaskalan. Jag började dagen med att svänga förbi den stora öppningen av stans konstbiennal Art Encounters 2017. Det var fett. Sen hann jag med både museet över den rumänska revolutionen och det stora konstmuseet. Jag tittade också på det svinsnygga universitetshuset.

Efter alla kulturella aktiviteter var jag värd en eftermiddagsöl så jag gick till Scârț Loc Lejer och satt på deras innergård under vinrankorna. Lite lullig promenerade jag hem längs floden för ett par timmars vila på hotellet.

På kvällen mötte jag upp min nya kompis Vanesa, som också var nere från Bryssel, för rumänsk husmanskost på Casa Bunicii. Det var mumsigt och välbehövligt för efteråt gick vi till Scârț som ju obvi är stans bästa bar. Där drack vi öl med locals och tittade på gammal memorabilia från kommunisttiden i museet som de så klart hade i sin källare. Efter stängningstiden låste de portarna och vi var sen kvar till halv fyra. Då hade jag den geniala idén att dra på warehouse-fest så jag satte mig i en taxi för en timmes ensamdans. Extremt roligt!

Inga kommentarer: