torsdag, maj 07, 2015

mitt gentrifieringsansvar

Jag tycker att det är viktigt att inse sina privilegier. Jag har bott i SoFo bland alla svinsnygga hipsters i snart två år. I helgen var jag dock ute i Midsommarkransen och fick en uppenbarelse om i vilken priviligerad situation jag har befunnit mig. Jag blev nästan chockad av avsaknaden på folk klädda i helsvart och Back-kläder. Inte heller såg jag någon ostronrestaurang, ekologisk veganbutik eller en enda butik som sålde custom made regnrockar. Eftersom jag är en person som gärna vill ge tillbaka till världen insåg jag att något måste göras. Jag måste ta mitt gentrifieringsansvar. Det är totalt ohållbart att det finns områden i den här stan där folk inte klär sig i Acne och har vitfärgat hår med blå toning.

Sagt och gjort. Igår skrev jag kontrakt på en bostadsrätt i Midsommarkransen. Se bilder nedan. Om en dryg månad flyttar jag dit för att hipstrifiera detta svenniga medelklassområde. Det kommer tveklöst bli ett hårt jobb men jag känner tillförsikt. Alla som känner sig manade är välkomna att ansluta sig till min kamp. Nu tar vi Midsommarkransen!








Inga kommentarer: