Vi vaknade upp i vårt enkla Muji-hotell för ännu en dag på Naoshima. Vi började med att checka ut och promenera ner till hamnen där vi skulle bli upphämtade till vårt nästa boende. Det hela var väldigt White Lotus, där personalen stod och vinkade när vi körde upp framför hotellet. Vi lämnade av våra väskor och inledde en rad museibesök med en runda på Benesse House Museum, dvs. museet som låg på vårt hotell. Ett jättefint museum där verk som stod ut var Hiroshi Sugimotos fotosvit Time Exposed, David Hockneys massiva A Walk Around the Hotel Courtyard Acatlan, Kan Yasudas stora sten The Secret of the Sky och inte minst verket Yellow and Black Boats av Jennifer Bartlett som bestod av en oljemålning av en svart och en gul båt på en strand, och när man tittade ut genom panoramafönstret kunde man lång nedanför se den svarta och gula båten på samma strand.
Nästa stopp på vår museetur var Chichu Art Museum, där byggnaden av Tadao Ando var minst lika stor upplevelsen som de tre konstverken som museet huserade. Ett rum med massiva Claude Monet-tavlor, ett jättestarkt James Turrell-verk och favoriten Time/Timeless/No Time av Walter de Maria. När vi fikade på terrassen kunde vi blicka upp på hotellet på bergstoppen där vi skulle bo kommande natt.
Vi drog sen vidare till Narcissus Garden, ett stort Yayoi Kusama-verk med silverfärgade bollar i en trädgård och i ett Ando-hus. Mycket häftigt.Vi började tröttna men gick därefter över till Lee Ufan-museet, där det mäktigaste var den stora bågen mot havet.
Värmen och alla intryck började ta på oss, så vi tog ett dopp, innan vi gick in på sista museet för dagen Hiroshi Sugimoto Gallery: Time Corridors. Det var lite svårt att ta in, men det var i alla fall skönt att befinna sig i ac. Utanför museet fanns en skulpturträdgård med bland några fina verk av Niki de Saint Phalle.